Kategorier
Løb

Recap siden nytår

Intet nyt (siden årskiftet) er godt nyt. Ikke helt. Men det har været 6 måneder med op og nedture – nok mest ned.

Dette indlæg har været undervejs mange gange. Omskrevet flere gange. Men nu kommer der nyt.

Jeg sluttede 2020 med en ny rekord, der lød på 18.07 for 5 km. Vejen var lagt, til at jeg snart skulle under de magiske 18 minutter.

Ny halvmarathon rekord

3 uger senere, fik jeg den idé, at jeg ville tage en lang tempotur, og se om jeg kunne komme under 1 time og 30 minutter på en halv-marathon. De mange 1 – 2 km intervaller var begyndt at kede mig lidt.

Som du kan se, kom der en ny rekord i hus. Og det var faktisk uden at anstrenge mig. Jeg ville jo også bare holde tiden under 4:15 i gennemsnit.

Knæskade og lænd (igen)

På de sidste 2 kilometer af min halvmarathon tur begyndte knæet at smerte lidt. Til sidst gjorde det ret ondt – men jeg fik gennemført.

Jeg holdte en uges pause af samme årsag. Helt uden løb.

Det var måske også åndsvagt, men så tog jeg en løbetur på 18 km. Den blev så lang, fordi jeg var blevet gal over, at jeg gik glip af den nye Xbox, så skulle lige brænde noget galde af. Lang historie :-).

Men der kom knæsmerten igen. Og den blev ved i et stykke tid med at drille. Hver eneste gang jeg kom over 8 kilometer, så var den tilbage – og jeg måtte gå hjem på flere løbeture.

Min form-kurve før og efter

Som du kan se, havde jeg en rigtig god træningsperiode igennem november og december. Toppede med en VO2max (kondital) på 64.

Men ligeså elendig var min form-kurve fra februar til juni. Endte med et VO2max (kondital) på 56 igen. Trist at tænke på.

Men da knæskaden var lidt ovre, så fik jeg hold i nakken. Og efter det, bøvlede min ryg / lænd helt vildt igen. Det samme som sommeren før. En dårlig trend.

Jeg gik inde ved kiropraktor 1 til 2 gange i ugen i næsten 3 måneder. Det blev bare ikke bedre. Fodboldsæsonen var også startet, og jeg hoppede lidt med serie 3 og serie 5 kampe – hvilket bare resulterede i endnu værre lænd.

Nu vender det og motivationen tilbage

Jeg tog simpelthen 3 uger helt uden nogen form for løb. Ingen fodbold. Ingen løbeture. Ingen styrketræning. Nothing.

Danm det var hårdt. Jeg er normalt et meget aktivt menneske.

Men det gjorde underværker.

Den 11. juni løb jeg min første rolige tur igen på 5 km.

2 dage senere 5 km igen. 2 dage senere 6 km. 2 dage senere 7 km. Stille og rolig mere fart på.

Endelig intervaller igen

I sidste uge lavede jeg det første interval-løb igen.

4 x 1 km.

Og se lige de tider. Tror der var hobet meget energi op i kroppen, som bare skulle ud. De er jo vilde.

Det var i sidste uge. I går, i 26 graders varme (tåbeligt tidspunkt at løbe intervaller), lagde jeg 1 km mere på, og igen var der fart i benene.

Målet er stadigvæk at komme under 18 minutter på 5 km.

Og der skal jeg løbe 3:36. Så at kunne arbejde 1 kilometer i 3:30-3:33, det lover jeg rigtig godt.

Motivationen er nøglen

Jeg har allieret mig med en kollega, som er 10 år yngre og spiller fodbold på et lidt højere plan. Vi har lagt et program sammen – og så har vi tilmeldt os et løb d. 29. august.

Det bliver der, jeg kommer officielt under de 18 minutter.

Der er intet at mærke til skader og formkurven går bare opad. Løber hver anden dag, styrketræner 2 gange i ugen – og benene har det fantastisk.

I’m back in business.

Af Brian Brandt

Motionsløber med indstilling som eliteløber.
Elsker at nørde løb og få mine børn involveret i min træning.
Her deles mine erfaringer i hverdagen med løb og familieliv.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.